Här publiceras reportage från genomförda utbildningar och utställningar

Eftersöksmästerskap Region Syd 2024

Gruppfoto_2024-L-Gustavsson.JPG

Söndagen 11 augusti genomförde region syd, i strålande väder, sitt eftersöksmästerskap. I år var det länsföreningen Västra Götaland Väst, som stod för arrangemanget. Tävlingen genomfördes i Steneby på Dalslandsaktiviteters anläggning. Där finns bland annat möjligheter till spårprov i hägn med dovhjort.  Av region syds länsföreningar var sju representerade.  Ekipagen kom från Blekinge, Kalmar, Östergötland, Jönköping, Skaraborg, Elfsborg södra och Västra Götaland väst. Man tävlade i teori, skottplatsundersökning, löshundsarbete, skytte och viltspår. Det var spårningen i hägnet, som skulle visa sig avgöra tävlingen. Hundarna fick problem, störningen blev för stark för att hålla koncentrationen uppe. Ekipaget från Blekinge, Christer Thomasson med Lovis, var den som lyckades bäst med spårningen och slutade som totalsegrare.

Lennart Gustafsson

______________________________________________________________

JAKTHUNDSHELG i DALS ED (Jensens vildsvinshägn) 2017

Helgen 29-30 april anordnades en jakthundhelg med fokus på vildsvin. Antalet vildsvin ökar och etablerar sig nu även i länets norra delar. Att lära sig mer om detta nygamla vilt och om hur våra hundar reagerar vid möte är viktigare än någonsin. Vildsvinens expansion kräver bl.a. att vi lär oss hur våra hundar arbetar i kontakt med vildsvin så att jakten blir effektiv, att inte hundarna skadas och att dom i övrigt har ett lämpligt beteende.

Man provade hundarna på praktiskt arbete med permobjörn samt två hägn, där det ena innehöll förhållandevis beskedliga vildsvin, och i det andra vildsvin med ett mer vilt beteende. Totalt genomfördes 42 starter.

Utöver den praktiska delen höll Carl Dahlöf föreläsningar i etik. Att vi väljer att använda hundar med ett korrekt beteende, att före jakt förvissa sig om eftersöksekipage, t.ex. genom att kontakta jägarförbundets eftersöksassistans m.m. Torkel Norling pratade om jakt och eftersök och Jessica Axelsson kom med värdefulla tips om vad man bör göra för att få igång sin hund på bästa möjliga sätt efter en skada. Små ”enkla detaljer” som gör stor skillnad för fortsatt jakt och skaderisker.

Reprortage och foto: Lennart Gustavsson

Senast uppdaterad den 21 aug